Fotografie en contentcreatie in de zorg.

Astrid ter Horst, directeur en bestuurder van Radius

Interview met Astrid ter Horst
directeur-bestuurder van Radius

Een interview met Astrid ter Horst, directeur-bestuurder van Radius, over de nieuwe uitstraling van hun huisstijl en website. Radius vergroot welzijn en versterkt het leefplezier van mensen, zowel thuis als in de buurt. In de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek richt de organisatie zich op ondersteuning van ouderen die zelfstandig wonen, terwijl in Oegstgeest welzijnswerk wordt aangeboden voor een bredere leeftijdsgroep. Radius verzorgt bijvoorbeeld trainingen voor jonge mantelzorgers en sportactiviteiten voor ouderen.

‘Mike bracht echt de emotie van het moment in beeld.
Daar kan geen script tegenop’

Wat was het doel van de nieuwe foto’s voor de website?

We hebben onlangs onze huisstijl vernieuwd met een nieuw logo en een nieuwe website. Een belangrijk doel van de website is om te laten zien wat welzijns- en sociaal werk precies inhoudt. Hiermee geven we mensen een indruk wat ze bij ons kunnen verwachten. Ons werk is soms moeilijk uit te leggen, daarom wilden we dat het plezier van de mensen die wij begeleiden of bij ons een activiteit komen doen goed zichtbaar zou zijn op de foto’s. Met beelden van mensen die gezellig aan tafel zitten of samen soep maken, krijg je meteen een goede indruk van de sfeer in onze organisatie.  

Daarnaast richten we ons sterk op begeleiding en preventie, omdat we willen dat mensen zo lang mogelijk prettig thuis kunnen blijven wonen. De foto’s op de website laten aan verzorgers en doorverwijzers zien wat we doen, zodat zij mensen naar ons kunnen doorverwijzen wanneer dat nodig is.

Wat was een leuke reactie op de foto’s?

Als ik de foto’s zie op onze website, word ik daar helemaal blij van. Dan denk ik, dát is waar we het voor doen. Ik kan dus niet één leuke reactie geven, want eigenlijk vinden we álle foto’s leuk.

Mijn favoriete foto staat op de homepagina. Het is een van onze cliënten met een vrijwilliger. Zij kijkt zo blij en je ziet dat ze allebei genieten. De foto laat ook de verbinding zien tussen jong en oud.

Ook de foto van twee dames die Rummikub spelen is heel speciaal. Het zijn toevallig moeder en dochter. Moeder neemt altijd deel aan onze activiteiten en de dochter is bij ons vrijwilliger. Je ziet gewoon dat het echt is. Dit zijn mensen die plezier hebben. Zij waren ook heel trots en blij met deze foto.

De deelnemers, familieleden en de vrijwilligers waren onze fotomodellen. We probeerden zo min mogelijk in scène te zetten. Mike bracht echt de emotie van het moment in beeld. Daar kan geen script tegenop. Slechts bij een enkele foto hebben we de zaken iets verduidelijkt in beeld gebracht, zodat in één oogopslag te zien is wat er gebeurt, zoals bij de klusjesman met een grote krat gereedschap. Normaal doet hij dat wat subtieler.

Waren er nog bijzondere uitdagingen bij het maken van jullie foto’s?

Onze communicatieadviseur heeft alles goed geregeld en verklaringen laten ondertekenen door de ‘modellen’, zodat alles juridisch in orde was. De foto’s werden gemaakt terwijl we midden in een verbouwing van de grote zaal zaten; de nieuwe meubels moesten nog komen. De focus moest dus op de mensen liggen, zonder dat de verbouwingswerkzaamheden in beeld kwamen. 

Daarnaast wilden we graag buitenfoto’s, maar het was midden in de winter. Mike heeft dit mooi opgelost door naast het gebouw toch een groene locatie te vinden. 

Ook serieuzere onderwerpen en moeilijke problematiek werden passend in beeld gebracht, zoals een foto van een alleenstaande man waar je de eenzaamheid echt kunt voelen; dat gun je natuurlijk niemand.

Wat heeft de website met de nieuwe foto’s jullie opgeleverd?

De nieuwe website en huisstijl worden als fris en duidelijk ervaren, en de foto’s ondersteunen dat. We krijgen regelmatig complimenten en mensen weten ons goed te vinden. Daarnaast gebruik ik de foto’s voor het aanvragen van budgetten of subsidies, omdat ik zo beter kan laten zien waar Radius voor staat. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van fondsen voor een nieuwe bus. We plaatsten bij de tekst een foto van de chauffeur met de oude bus. De foto ondersteunt het verhaal en dat spreekt de lezers aan. 

De foto’s laten zien dat we met passie werken. Ze versterken de sfeer en laten zien dat we een fijne club zijn!

Prev Fotografie en video en de samenwerking met de Pieterskerk in Leiden
Next Sponsor damesteam ZZ Leiden basketball
Damesteam ZZ Leiden basketball seizoen 2024-2025

Comments are closed.

en_GB